maandag 11 december 2006

Airborne!

Eindelijk was het dan zover! Na een niet zo hele lange nachtrust, wekkertje ging namelijk al om kwart voor 6, mocht ik om half 7 de taxi nemen om op school aan te komen voor mijn allereerste uurtje vliegen! Ik was gepland om kwart voor 8 om 3 kwartier te gaan vliegen in de Julliet Area! Na eerst het gebruikelijke te hebben gedaan, en dat koste weer heel wat tijd, vroeg mijn instructeur of ik er klaar voor was, en liepen we samen naar het vliegtuig toe! Bij het vliegtuig aangekomen moet je eerst een walk around maken, kijken of alles goed vastzit, of er geen scheurtjes ergens zitten, of er geen olie lekt, of er genoeg fuel aan boord is, of de vleugels er nog aan zitten en of alles nog goed werkt! Na dat te hebben gedaan mag je in het vliegtuig gaan zitten! Headset aan, stoelriemen vast en sit back, relax en enjoy the rest of the flight....denk je! Niet helemaal... je begint met de 'preliminary checklist' (kijken of de stoelen goed zitten, de deuren dicht of alles er nog aan de binnenkant aan zit etc.) dan komt de eerste radio call, waarin je vraagt aan de toren wat de baan is en wat de luchtdruk op zeeniveau is(de QNH), deze is belangrijk om je hoogtemeter af te lezen.Na de 'preliminary checklist' komt de 'before starting checklist' waarin je alles goedzet om de engine te starten, nadat je deze gedaan hebt mag je dus de motor starten(verschikkelijke herrie trouwens)! Na de 'before starting checklist' komt de 'before taxi checklist', waarin je alles goedzet om te gaan taxiën! Dan komt de 'taxi checklist', waarin je kijkt of alles goed werkt qua sturen, rijden en remmen(En Char, sturen doe je idd met je voeten als je aan t taxiën bent!)
Na gevraagd te hebben aan te toren of je mag taxiën, taxi je met je vliegtuigje naar het wachtpunt(holding point) van de runway, vandaag was het runway 01, het nummer van de baan hangt af van hoe de baan ligt ten opzichte van het magnetische noorden, en daar stop je met taxiën en komt de 'run up checklist', waarin je nog een laatste keer kijkt of alles werkt, waarin je kijkt of er geen vliegtuigen aankomen en je vraagt aan de toren of je mag opstijgen.
Na de 'run up checklist' komt de 'before take off checklist', waarin de spanning echt begint te stijgen en je je klaarmaakt om de lucht in te gaan!
Dan gaat het allemaal heel snel, je duwt de throttle helemaal naar voren, laat de remmen los, je maakt snelheid, stuurt een beetje om in het midden van de baan te blijven, trekt een beetje aan je stuur...en dan vlieg je!
En na ongeveer 2 seconden rust, verbazing en ongeloof dat je nu eindelijk zelf aan het vliegen bent begint de volgende checklist, de 'after take off checklist', waarin je je vliegtuig en power in de goede settings zet om te gaan klimmen, na deze checklist komt er nog eentje, 'de cruise checklist' is het dan eindelijk tijd om even tot rust te komen, het vliegtuig heel mooi uit te trimmen(zorgen dat hij mooi rechtdoor blijft gaan) en te genieten van het uitzicht, wat echt heel erg mooi is op 2000 feet boven de grond! Dan komt het echte vliegen, even het gevoel krijgen, bochtjes draaien, een beetje veranderen van snelheid en toen was helaas de tijd al om, terug naar het veld om via de Echo arrival, terug te gaan in het circuit (rondje dat je altijd vliegt om het veld om te gaan landen) en me klaar te maken voor de landing! Dat gaat ook allemaal aardig snel, na de 'descent checklist', de 'downwind checklist' en de 'landing checklist' ga je voor de eerste keer landen, wat het meest enge en meest vette gedeelte van de vlucht is, na de landing heb je nog de 'after landing checklist' en de 'after parking checklist'!
Als je dan (veel te snel) alweer het vliegtuig uitstapt komt de volgende student er alweer aangelopen om het vliegtuigje klaar te maken voor de volgende vlucht en om half negen zat ik weer een kopje koffie te drinken in de kantine van de school, om alles even over me heen te laten komen en om bij te komen van een hele chaotische en drukke, maar vooral onvergetelijke ervaring! Na alle theorie, oefeningen en cursussen was het dan eindelijk zover en vond het mooier dan ik me had voorgesteld, morgen ben ik weer ingeroosterd om kwart voor twee en heb er heel erg veel zin in! Dikke kusjes van mij!
(sorry voor de eerste foto, sta er een beetje patserig op , is niet zo bedoeld en het is mijn enige foto met het vliegtuig, dus vandaar dat ie erop staat)
Samen met de instructeur in ons vliegtuigje rond 07:30 s'ochtends!