zaterdag 6 januari 2007

SOLO!!!

Vrijdag 5 Januari was het dan zover! Ik was niet op het rooster ingedeeld, maar ik moest van mijn instructeur om half 9 op school zijn, zodat hij mij ergens tussen kon plannen en ik voor het eerst in mijn eentje kon gaan vliegen! Rond 7 uur stond ik op en zag ik dat het aardig mistig buiten was, balen, want met mist vlieg je niet! Om half 9 was ik op school en na een bakkie koffie zei mijn instructeur dat ik de walk around kon gaan doen! In de kou en in de mist(zie foto) ben ik toen begonnen aan de walkaround! Vandaag had ik het India vliegtuig met het callsign 'diana 167'! Om kwart voor negen was ik klaar en kwam mijn instructeur naar het vliegtuig toe lopen! Bij elke solo is het zo dat je eerst een paar circuitjes met je instructeur vliegt om er even in te komen en daarna een 'stop en go' maakt, waarbij je land en naar het apron(parkeerplaats van alle vliegtuigen) taxiet, waar je instructeur uitstapt en waarna je zelf door taxiet naar het begin van de baan om vervolgens in je eentje 3 circuitjes te vliegen met 2 touch en go's en 1 full stop landing! Rond 9 uur stond ik dus aan het begin van de baan om te gaan beginnen aan mijn eerste circuitje met mijn instructeur! Na de Take-off keek ik om me heen en overal waar ik keek was mist! het leek net of we boven de wolken vlogen, wat heel mooi is om te zien, alleen in zulke condities mag je niet in je eentje vliegen! Na 3 circuitjes was het tijd voor de stop en go! Na de landing en getaxiet te hebben naar het apron, was het tijd voor mijn instructeur om uit het vliegtuig te gaan! Na nog even een paar hele handige tips: 'Niet neerstorten', en 'goed opletten', deed mijn instructeur de deur open, stapte hij het vliegtuig uit (zie foto)en zit je helemaal in je eentje! Heerlijk! Tijd om weg te taxiën naar het holding point en me te gaan klaarmaken voor mijn solo! Op het moment dat ik bij het holding point aankwam moest ik eventjes wachten, want er stonden 4 vliegtuigen voor me(zie foto, ik ben nu 3de in de rij!) Nadat er 2 vliegtuigen waren weggegaan en ik het 2de vliegtuig was dat stond te wachten, hoorde ik op op de radio: 'diana 167, contact aae operations', aae operations is onze noodfrequentie en nadat ik ze had teruggeroepen hoorde ik van mijn instructeur; 'backtrack the runway en return to the apron', balen, niet de lucht in dus! Nadat ik dus weer teruggetaxiet was, kwam mijn instructeur naar me toe en zei dat de safetypilot het toch niet veilig genoeg vond en dat ik weer uit mocht stappen! Nog meer balen dus! Gelukkig mocht ik het nog een keer proberen anderhalf uur later! Dus na weer heel veel bakjes koffie, mocht ik weer het vliegtuig in! Dit keer was het 1 circuitje, waarna mijn instructeur uitstapte! En mocht ik weer in mijn eentje taxiën naar de baan! Dit keer was het de eerste, de baan mocht ik meteen oplijnen en vol gas, wachten op de goede snelheid en de lucht in! En dan is het heel rustig als je in je eentje zit, kijken of alles nog goed is, beetje om je heen kijken! De checklists doen, de goede kant opsturen, de toren oproepen om te zeggen dat je alweer bijna gaat landen, en dan komt de eerste landing in je eentje, een beetje vreemd en eng gevoel, omdat je weet dat je de enige bent die het vliegtuig aan de grond te krijgen! Maar alles ging gelukkig helemaal goed!Daarna is het de flaps in take-off position, het midden van de baan opzoeken en weer vol gas om weer een keer de lucht in te gaan! Na dat 2 keer gedaan te hebben was het tijd voor mijn fullstop, maar toen ik op de helft van het circuitje was, zei de controller in de toren tegen mij dat mijn instructeur vond dat ik nog een rondje mocht maken, heel fijn, want in je eentje in zo'n vliegtuig zitten is echt geweldig!Na dat rondje gedaan te hebben was het echt tijd voor mijn laatste landing en nadat ik geland was en een aan het taxiën was naar mijn taxiplaats stonden er al aardig wat mensen te wachten op me! Nadat ik het vliegtuig had geparkeerd en uit was gestapt feliciteerde de instructeur me als eerste en kwam de schaar tevoorschijn om volgens de traditie de stropdas door de midden te knippen(zie foto)! Daarna werd ik op de rug gedragen door andere klasgenoten naar de plaats voor de hangar om ook volgens de traditie nat te worden gespoten door de brandslang!KOUD! Na de brandslang mocht ik even douchen, mijn schone kleertjes aan en mocht ik wachten op Theo, die ook solo ging die dag! Daarna weer naar huis en lekker de solo's en de 20 uurs check van Leon gevierd met de drankjes die erbij horen! Alles bij elkaar genomen was het echt super! Heel spannend en een super gevoel als je eenmaal in je eentje in een vliegtuig hebt gezeten en daarna wil je ook niets anders meer! Op naar mijn 20 uurs check!


Ondertussen ben ik al verhuisd naar een grote boerderij, heb ik een autootje gekocht en zijn mijn ouders en Janneke al langsgeweest, wat echt harstikke leuk was, maar daarover komt snel weer een blogje! Groetjes van mij!