donderdag 26 april 2007

70 uurs check!!

Na een paar keer gecancelled te zijn en anderhalve week naar huis te zijn geweest was het dan eindelijk zover om mijn 70 uurs check te vliegen! De 70 uurs check is het einde van het visuele vliegen en de eerste echt belangrijke check die je krijgt! Na je 70 uurs check krijg je ook je streepjes(lelijke goedkope witte streepjes, maar het zijn toch streepjes), een kleine golden wing en je PPL (private pilot license), waarmee je vliegtuigjes kan huren en zelf kan gaan vliegen! Behoorlijk spannend dus!
Ik stond ingeroosterd om half 2 s'middags en rond 10 uur was ik op school om alles voor te bereiden! Mijn examinator was meneer Delvalle, waar ik heel blij mee was, omdat het een hele fijne instructeur is, ook had ik hem al gehad voor mijn 20 uurs check dus ik wist ongeveer wat ik moest verwachten! Na een half uurtje theorie vragen, wat iets lastiger was dan mijn 40 uurs check, maar nog steeds niet echt een probleem, mocht ik naar buiten lopen voor mijn walk around en na 10 minuutje kwam hij naar buiten en konden we vertrekken van runway 19! Bij je check is het de bedoeling dat je een navigatie plan maakt naar een vliegveld in Spanje, zodat ze weten dat je dat kan in verband met de fuel en de mass en balance! Alleen als je bij het eerste navigatie punt aankomt ga je verder met divergeren, dus dan zegt de examinator waar je heen moet en dan moet je daarheen sturen met behulp van je kaart en referentie punten op de grond! Nadag ik naar een paar steden was gedivergeerd kwamen we uit boven een vliegveld en daar trok de examinator het gas dicht en moest ik een forced landing maken! Nadat deze goed was gegaan mocht ik weer terug naar het veld en na een paar circuitjes en verschillende landingen mocht ik en full stop gaan maken en zei de examinator dat ik geslaagd was voor mijn check!Harstikke mooi!

Nadat ik mijn streepjes (zie foto boven, is een slechte foto, maar enige die ik op dit moment heb:) en wing had opgehaald kon ik naar huis, even snel eten en daarna was het tijd voor de wing ceremonie van onze parallelklas 0511! Waar ze een grote bronzen wing krijgen, omdat ze hun CPL (Commercial pilot license) hebben gehaald! Altijd leuk om daar naar toe te gaan, omdat het altijd zo een beetje in de laatste week is dat je deze mensen zien, omdat ze dan naar huis toe gaan en eten en drinken(vooral drinken, zie foto rechts, bedankt Albert voor deze geweldige foto!) is gratis:)! Ook zitten in deze klas 6 mensen die hier met ons op de boerderij zitten, dus zal het hier een stuk saaier (lees rustiger)gaan worden!


Nu ik klaar ben met mijn 70 uurs check is het visueel vliegen over en zal ik tegenwoordig alleen nog maar op instrumenten gaan vliegen, zoals het later bij een vliegtuigmaatschappij ook zal gaan!
Ik begin eerst met een paar uurtje BIF (Basic instrument flying), waarbij ik dus de basics van het instrument vliegen uitgelegd zal krijgen, hier doen ze dan een scherm voor het raam zodat je ook echt niet meer naar buiten kan kijken! Daarna een paar uurtjes IP(Instrument Procedures), waarbij ik alle arrivals en departures van Evora en andere velden zal gaan doen op instrumenten! Na deze uurtjes is ook mijn tijd op de TB-200 over en zal ik gaan vliegen op de TB-20 die sneller is dan de TB-200 en een inklapbaar landingsgestel heeft!

Naast het vliegen gaat het leven hier gewoon door, de temperaturen gaan aardig omhoog en we zitten al geregeld in het zwembad buiten in de tuin te leren (of niet)! Albert en ik gaan onze auto binnenkort pimpen en de foto's daarvan zullen snel op dit blogje verschijnen! Hieronder een paar foto's van ons dagelijks leven hier en van een regenboog!






Zo dat was het wel weer zo een beetje! Zal snel weer wat van me laten horen over de auto, het zwembad en mijn ervaringen in de TB-20! Groetjes van mij!